Demokrati för Iran

Wednesday, February 14, 2007

Borgerlig regering vill inte ha demokrati i Iran


Den borgerliga regeringen är precis som den socialdemokratiska helt ointresserad av att hjälpa Iranska frihetskämpar. BefriaIran var tidigt i kontakt med företrädare för den nya regeringen bl.a biståndsministern Gunilla Carlsson och Carl Bildt. Ingen av dessa kontaktade oss personligen men deras respektive sekreterare skrev ett mail där de sade att "Av en rad olika skäl finns dock inget utrymme för att direkt bistå iranska gräsrotsorganisationer inne i landet och inte heller exilorganisationer"


Vi tycker det är dags att avslöja brevet, som lyder så här:


"Bäste BefriaIran,

Tack för Din e-post som inkom till biståndsminister Gunilla Carlsson den 10 oktober. Jag har blivit ombedd att svara på e-posten.

Demokratisering och de mänskliga rättigheterna är stöttestenar i regeringens utrikespolitik. Därför genererar bristen på demokratiska principer och de mänskliga rättigheterna i Iran oro och har så gjort under lång tid. Sverige verkar genom FN och EU men även bilateralt för att ämna påverka Iran i en mer positiv riktning och vi framför regelbundet våra ståndpunkter till iranska regeringsföreträdare.

Ett bland flera exempel på EU:s engagemang i Iran är EU-kommissionens arbete inom ramen för the European Initiative for Democracy and Human Rights (EIDHR). Där man avsatt 3,4 miljoner euro för att främja rättssäkerhet och mänskliga rättigheter i Iran. Av en rad olika skäl finns dock inget utrymme för att direkt bistå iranska gräsrotsorganisationer inne i landet och inte heller exilorganisationer.

Genom dialog och påtryckningar kommer Sverige, inom FN, EU och bilateralt att fortsätta främja och understödja en demokratisk utveckling i Iran.


Vänliga hälsningar,

Sheida Soltan-Zadeh "


Först och främst, Sheida Soltan-Zadeh skulle kunna vara ett Iranskt namn, vi vill be våra läsare kommentera detta. Om så skulle vara fallet så är det verkligen verkligen tragiskt att en Iranier struntar i Irans intressen och jobbar för Sveriges intressen. Vad vi bad biståndsministern om i vårt mail var att ge ekonomiskt bistånd till fria TV och radiostationer som sänder från Los Angeles till Iran. Det sägs ju att demokratifrämjande är en del av det svenska biståndsmålet. Men tydligen inte för Iran.
Återigen, skulle Sheida vara en Iranier så är det verkligen tragiskt att hon tillvaratar Sveriges intressen istället för Irans, men det finns fler Iranier som jobbar för sveriges intressen och inte Irans, bl.a. Makan Afshinnejad, Majed Safaee och de iranska medlemmarna i ung vänster som dogmatiskt vägrar respektera andras åsikter och kallar sig demokratiska och räddare av världen, även från ung vänster hållet hörs röster för separation av kurdistan.

Under den gångna veckan har det skrivits mycket bra artiklar angående fria iranvanner på Nima och Ardavans bloggar. Att Fredrik Malm och hans fru vill separera Kurdistan från Iran är ingen hemlighet, det som är mera tragiskt är att Makan Afshinnejad sedan över ett år har slutat att skriva artiklar om Iran och det är tragiskt att han inte står emot Fredrik Malm´s uttalanden, senast i förra veckan sade Malm att han stöder en Amerikansk invasion av Iran.

På en iransk ung vänster blogg läser man följande:
"I Solnahallen i Stockholm firade iranska kurder årsdagen av Mahabad-republiken. Ungdomsförbund och riksdagspartier var närvarande med sina hälsningar. Borgerliga företrädare tävlade om att upprepa det påstådda hotet från Irans påstådda kärnvapenprogram, medan vi från Ung Vänster tillsammans med Vänsterpartiet koncentrerarde oss på kurdernas rätt till självbestämmande gällande kultur, språk och regionalt styre."
Helt ärligt så är Iranierna i ung vänster inte ens värda en kommentar, men nu har vi sagt det en gång för alltid. Knappast förvånande att de ej heller respekterar vår shir- khorshid flagga, en ung vänster iranier hade åkt på fotbolls VM i somras med T-shirt på vilken det stod "democratic republic of Iran" med en flagga med en röd stjärna i mitten. Alltså inget allah tecken och ingen shir khorshid utan en röd stjärna. En demokratisk republik där man delar på fattigdomen och där man skänker bort kurdistan till kurderna och splittrar Iran i flera delar, det är den Iran vision som våra landsmän i ung vänster har. Vi räknar dem inte som landsmän. Helt enkelt inte värda en kommentar. Låt dem göra vad de vill. Till skillnad från dem som inte respekterar andras åsikter så menar vi att låt dem göra vad de vill, det här är ett fritt land.

På tal om borgerlig regering, det finns vissa som verkligen är välvilliga och vill ha en demokratisering av Iran. Hit hör Cecilia Malmström och Birgitta Ohlsson. Tyvärr får de dock inte stöd för sin välvilja ens bland de iranier som har en framträdande position i LUF. Som sagt, bästa metoden att hjälpa Iran till demokrati är att stödja regimkritisk media i Los Angeles. Synd att Cecilia blev EU minister, hade varit bättre om hon varit biståndsminister.

Det var länge sedan vi uppdaterade bloggen och det blev ganska mycket skrivet. Eftersom läsare föredrar kortare inlägg och ej långa inlägg så kommer vi inom kort att återkomma med fler artiklar i ämnet om den borgerliga regeringens Iranpolitik (=Perssons politik).

16 Comments:

At 5:37 PM, Blogger Arvin Khoshnood said...

Vad ska jag säga min vän? Sorgligt att även en del iranier (vatanforosh) inte bryr sig om sitt moderland och endast tänker på sig själva. Denna "Sheytan-Zade" (=Djävulsson) borde skämmas.

Jämför gärna ditt svar med det svar jag fick av socialdemokraterna år 2002 när de satt vid regeringsbordet. Brevet är ett svar från Göran Persson genom Mikael Sundesten... ett svar på en rad frågor som jag ställde till Persson redan då och vi hamnade i en het diskussion. Du kommer inte bli överraskad vad jag fick som svar...

Regeringskansliets brev:
http://www.arvin.rastakhiz.org/brevfranregeringskanslietangaendesverigeshandelmediran.htm

Mitt svar på deras brev:
http://www.arvin.rastakhiz.org/svarttillregeringskansleitsbrevangsverigeshandelmediran.htm

 
At 9:41 PM, Anonymous Anonymous said...

hej befria iran
tack för din hjälp i iranifokus.
alltså all vänster är inte så där. jag har skrivit i ardavans blog att jag inte känner samhörighet med någon grupp men vänstern är det närmaste jag kan komma till.

jag har sagt det tusentals gånger vi får inte förvänta oss hjälp från andra. vi får inte vara lika dumma som en del iranier i usa som tror att bush "cheshmo abromona dost dare" och att han ska rätta till allt.

shiro khorshid är vår flagga och inget annat(utan krona:) ), något annat är bara illusion.

jag kommer att kommentera dina andra skrifter också

 
At 10:31 AM, Anonymous Anonymous said...

Hej Arvin, vi får först se om hon är iranier, Ardavan skulle ta reda på det.


Koorosh jan
Välkommen tillbaka, det var länge sedan. Du kan välja fliken other om skriva Koorosh så jag vet att det är dina kommentarer.
Jag håller med dig helt, all iransk vänster är inte sådan, för min del är det hjärtat som räknas, hur väl vill man iran och Iranier.

Din andra punkt som du tog upp, att vi inte får förvänta oss hjälp från andra, här har du helt rätt men det är också en väldigt svår och lång diskussion där man kan diskutera i evigheter. Såklart att en svensk inte bryr sig om demokrati i Iran, det är vårt eget ansvar att bry oss om Iran. Men det finns många Iranier som inte bryr sig och det utan utländskt stöd är det svårt att nå in i Iran med radiosändningar etc (regimkritiska). Det var därför vi bad biståndsministern om bistånd till dessa kanaler men Sheida soltan zadeh som kanske är Iranier och har en så hög position väljer att blunda för Iran och jobba för sveriges intressen.

 
At 10:13 PM, Anonymous Anonymous said...

självklart så har du rätt, hjälp kan man få men till det invå att man inte behöver ge tillbaka något.

det är väldigt syns att det finns iranier som är goda politiker men har glömt sitt hemland.
förresten nu när vi pratar om radio sändningar och sånt vad hände med bush 75 miljoner? hos vem hamna de? hoppas inte VOA för jag hatar de, de har amrikanska flaggan och vita huset i bakgrunden. de är som en del iranier som går andras ärende än sitt eget land.

 
At 6:54 AM, Anonymous Anonymous said...

"vad hände med bush 75 miljoner? hos vem hamna de? hoppas inte VOA för jag hatar de"

Hej Koorosh
Bra fråga, har ingen aning om detta. Hade läst att VOA skulle bli 24h kanal från januari men ännu bara 4h. Tror dock pengarna kommer snart, kanske till nowrooz.

Det mesta hamnar nog tyvärr hos VOA och radio khatami (farda). VOA är acceptabelt men radio farda har jag hatat sedan den skapades pga den stöder mullorna och censurerar oppositionen.

Som du vet hoppas jag att de privata kanalerna i Los Angeles får stöd för de är kraftigt emot regimen.


"de har amrikanska flaggan och vita huset i bakgrunden"

Koorosh jan, för mig är det innehållet som räknas, inte studions utseende. Visst, hade de haft en shir-khorshid flagga där så vore det bättre.
Ett fel som många i den Iranska vänstern gör är att de föredrar Mullorna framför shahens Iran bara för att mullorna är emot USA medan shahen hade goda relationer med USA. Det är väldigt tragiskt att de tänker så och jag ser det dagligen i på iranska ung vänster bloggar. Förstår inte hur man kan gilla en religiös mördarregim framför en regim som gav individen all personlig frihet (azadiye fardi) och som gjorde ekonomiska framsteg för Iran varje år och gav landet gott anseende internationellt.

 
At 1:58 AM, Anonymous Anonymous said...

salam aghaie gol
jag måste vara ärlig mot dig, jag är inte så insatt i VOA eller farda eller LA kanalerna.
jag följer de iranska kämparna i iran och läser deras bloggar eftersom jag tycker de är mer insatta i irans problem än andra.
jag coh du har ju pratat om regim skifte och jag tycker att de är mer förberedda för en regim skifte än vi gör, de har planerat allt i detalj när allt väl händer.

ärligt talat så tycker jag att de som säger att shahen var USA VÄNLIG är duma, och jag tycker shah parasta som säger att USA OCH ISRAEL var shahens allierade är också duma och de som säger att shahen tyckte om israel och usa och hatade islam är ännu dumare. visst är det konstigt att du hör det från en person som känner sig mer hemma hos vänstern än någon annan men det är för att jag försöker se saker från olika perpektiv och att jag inte stödjer någon så har jag lättare att acceptera det goda och det dåliga.
sanningen var att shahen började vända kappan mot sovjet och överge usa och israel och han hade börjar kritisera israel och usa. i 60 minit kritiserade han jude lobbyn i usa och anklagade judarna i usa
att de tvingar usa gå israels ärende.

faktiskt pratade jag med en en jätte god vän till mig igår exakt om det goda anseendet under shahen och nu. tänk efter när shahen började stå upp för sig själv och iran och sa "iran dige be cheshm abia baj nemide" vad hände då? väst började kritisera han och kalla han för en massa saker och sen kom revolutionen.
saudi arabien och egypten och arab miraterna har god anseende "med alla sina avrättningar och hand huggningarna, tortyr kammare som inte är någon hemlighet" och om dessa länder skulle vilja stå för sig själv och gå sin egen väg så skulle de kallas för ondskan själv efter en dag och median skulle omvandla det på en dag.
samma sak fick shahen gå genom för han ville att hans land skulle vara självständig och mullorna med alla sin ondska vill ha en självständig iran och därför går det som det går.

när det gäller frihet så måste man diskutera det också, allt det här är mina åsikter och jag är ingen expert. när det gäller personliga friheten så var under shahens tid hundra gånger bättre exempel den som ville dricka fick göra det och ingen var tvungen och gå till en moske men alla var tvungna och respektera de religiösa dagarna.
religion hade bättre status än nu och den var inte falsk.
men när det kommer till press frihet och att våga kritisera regimen är nu mycket bättre.
att det är bättre kan bero på flera saker och jag är ingen expert.
det kan bero på folk var mindre bildade än nu.
eller så att regimen nu har tappat kontrollen och inte kan gripa varenda person.
eller så kör de med morot och ris stilen. de ger en frihet men tar en annan.

sanningen är också att iran var utvecklades varje dag under shahens tid men det gör det nu också. jag ser inget fel i iran utveckling nu.iran gör stora framsteg i industri och hälso och teknik.
det jag lir förbannad på är att mullorna kör samma stil som de anklagar andra för. de är för fan mer kapitalistika än USA. rika och fattigas gap är större än någonsin.

jag vet att du inte anklagar mig för något men jag hoppas de som läser din blogg har samma inställning som du.

 
At 12:11 PM, Anonymous Anonymous said...

Dorood Koorosh jan
Du har helt rätt i det du skriver att shahen inte var USA vänlig. Han vände precis som sade kappan åt väst, och det blev hans förfall. Jag var inte tillräckligt tydlig där och du kompletterade mig.

När det gäller din åsikt att Iran idag gör framsteg så tycker jag tvärtom. Jag anser att Iran alltsedan revolutionen 1979 fått sämre ekonomi för varje år. Folk har blivit fattigare för varje år. Idag ligger inflationen omkring 25% och lönerna ökar mycket mindre än så, så köpkraften försämras för varje år. Fattigdomen ökar för varje år.

Vad gäller politiska friheter så håller anser jag att de var betydligt större under shahens tid än idag. Antalet politiska fångar var t.ex. 3200 under shahens tid jfm flera hundra tusen idag. Många politiska motståndare straffades inte (ex Khomeini), ofta fick man bara en tillsägelse, straffskalorna var kortare.

Hur som helst, hade vi haft ett Iran utan politiska fångar hade det varit bättre, jag försvarar inte att någon satt i fängelse, så länge personen inte varit en fara för landet såsom vissa oppositionsledare som ville spränga bomber i landet etc, sådana personer skall sitta i fängelse och skulle så göra även i Sverige. Men de politiska reformerna hade gärna fått gå lite snabbare, shahens mål var att utbildningsnivån i befolkningen skulle öka lite till innan större politiska reformer genomfördes. Men hur som helst ingen tvekan om att hade inte revolutionen skett hade Iran varit en 100%-ig demokrati för länge sedan och vi hade idag haft en parlamentarisk monarki där monarken mest utgör en symbol. Och vi skulle vara ett av världens 5 rikaste länder. Skulle Iranier rösta på monarki i morgondagens Iran så kommer det bli en parlamentarisk monarki med kungen som symbol för landets enighet och sammanhållning mellan olika folkgrupper i landet.

"jag vet att du inte anklagar mig för något men jag hoppas de som läser din blogg har samma inställning som du."
Självklart inte Koorosh jan, du föregår din politiska inriktning, vilken den än är, med ett bra exempel, eftersom du respekterar andras åsikter och det är det viktigaste, du får ha vilka politiska åsikter som helst, Iran är lika mycket ditt land som mitt land så bara vi båda gör vårt bästa för Iran.

 
At 1:33 AM, Anonymous Anonymous said...

fortsätt diskussionen killar, det var balanserat och välskrivna argument från båda håll

 
At 9:09 AM, Anonymous Anonymous said...

befriaren jan
sorry att det tog så lång tid för mig och skriva men jag har haft mycket och göra och är lite små sjuk nu.

när jag pratar om framsteg så menar jag inom teknologi, forskning med mera. vi kan ta till exempel irans Aids forskning eller senast va robot utveckling som är klassad som japan.

aghaie gol du kan säga att folket har fått det svårare men inte att landet har fått sämre ekonomi. irans ekonomi blomstrar som bäst nu. men vad de används till är en annan sak. iran har en finger i nästan allt. bil industri, tåg industri, skepp industri. militära industrin är en jätte.
ardavan sa en fin sak för länge sen och då ville han försvara shahen och jag kan använda det nu också men omvänd, världen har blivit kapitalistik. även den fattigaste i iran förväntar sig en tv i sitt hus när under shahens tid förväntade man sig bröd på bordet. men självklart världen går framåt och förväntningar ser annorlunda ut. iran är självförsörjande i många bitar nu och det kan man inte undgå om man läser lite.

enligt regimen är inflationen 12 och utländska myndigheter säger 16% men det är defenitiv inte 25.

enligt mig ska det inte finnas några politiska fångar alls men anledningen till att shahen inte straffade khomeni var att khomeni var ayotollah och det var nära att han fick dödsdom men jag tror det var meshkini som gjorde khomeini till aytollah så att han kunde slippa döds straff(khomenini dödade sin räddare senare)

jag var säker på att du inte skulle stämpla mig för något men man har råkat ut för att stämplas för royalist, kommunist och hebollahai.

 
At 10:27 AM, Anonymous Anonymous said...

Hej Koorosh jan

Det finns ett uttryck som heter; "lets agree to disagree", och det är ett uttryck som shahzadeh har använt några gånger i intervjuer.

Vi är överens om mycket, men vi får nog komma överens om att inte tycka samma i frågan om Iran i dagsläget.

Jag anser att Iran alltsedan revolutionen 1979 bara gått nedåt vad gäller ekonomi och det mesta. 1kr som var 1 toman, idag är en krona värt 130 toman. Dollarn har stigit från 7 toman till 920 toman.

"till exempel irans Aids forskning"
1.) Före revolutionen fanns det nästan inga fall av AIDS i Iran men nu finns ett skrämmande antal HIV smittade i Iran. Orsaken är narkotikan som inte fanns i Iran före revolutionen men som idag är billigare än cigaretter och säljs överallt på gatorna i Iran. Det är till 100,00% regimens fel att det finns narkotika i Iran.
2.) AIDS är en sjukdom som uppmärksammades först på 80-talet

Före revolutionen fanns ej Internet eller mobiltelefoner i Iran vilket finns idag. Men detta kan man inte räkna som íransk "framgång". Detta är teknologi som kommer från utlandet, även i Somalia och Sudan finns det mobiltelefoner med 3 megapixelkameror och snabba bredband.


"aghaie gol du kan säga att folket har fått det svårare men inte att landet har fått sämre ekonomi"

1kr som var 1 toman, idag är en krona värt 130 toman. Dollarn har stigit från 7 toman till 920 toman. Lönen för en vanlig arbetstagare ligger runt 100 000- 200 000 toman vilket motsvarar 800-1500kr per månad. Arbetslösheten är oändlig, över 33%. Inflationen är hög. Statsskuld på 40 miljarder dollar.


"irans ekonomi blomstrar som bäst nu"
Jag antar att du skrev fel här, det spelar ingen roll om oljan kostar 50 dollar fatet eller 500 dollar fatet. Det kommer inte gå ett enda öre till utvecklingen av Iran i alla fall. Rafsanjani och de andra mullorna delar på summan, en del går till Hamas, en del Hizbollah, en del till Castro, en del till Frankrike osv osv. Tunnelbanan i Tehran vars bygge påbörjades under shahens tid och som skulle vara helt klart under 80-talet är ännu inte byggd och under en enda månad dör 3600 människor av luftföroreningar enligt sr ekot, siffran är nog ganska underskattad eftersom de flesta fall inte registreras.
http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=1133985

"iran har en finger i nästan allt. bil industri, tåg industri, skepp industri."
Men Iran kan inte producera sin egen bensin! Ett oljeland måste importera bensin utifrån, till ett flera gånger högre pris än råoljan.
Klart att det finns en del industrier i ett 70 miljoner land men det är på låg, mycket låg nivå.

Inflationen är minst 19% enligt tidskriften TIME, http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1531299,00.html

och omkring 20% enligt GP som även skiver att en tredjedel (33%) av befolkningen är arbetslös
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=327600

Om den islamiska republiken inte störtas kommer Iran bli lika fattigt som Afrika den dag oljan tar slut. Och redan inom några år kommer oljeinkomsterna att sjunka kraftigt.

 
At 8:45 AM, Anonymous Anonymous said...

jag väntar fortfarande på att mitt inlägg blir publicerad :)

 
At 10:40 AM, Anonymous Anonymous said...

Koorosh
vet inte vad du menar. Här finns ingen förhandsgranskning av kommentarer, allt som skrivs publiceras direkt. Har du skrivit nåt som inte dykt upp menar du? Då måste det varit tekniska problem hos blogspot.

 
At 3:42 AM, Anonymous Anonymous said...

Är det inte bättre att PKK-kurdterrorristvännen Fredrik Malm med sin kurdfru Gulan Avci tar med alla sina "KURDSLÄKTINGAR-KURDSEPARATISTER-KURDCHAUVINISTER_PKKare" till sina egna hemtrakter i Sverige så att de bildar egen kurdstat här...då kan Fredrik Malm säkert sova i lugn och ro med sina kurdsläktingar i närheten...

Fredrik Malm-PKK-kramaren!!!

Visst är det lätt att skänka bort någon annans land till någon annan!?:)

 
At 4:15 PM, Blogger FADFI said...

Jag är medlem inom FADFI och vi har nydligen börjat skicka mejl till olika politiker runt om i landet för ekonomiskt stöd och vi har fått stor hjälp. Om du som Iranier vill kämpa för ett fritt Iran då borde du bli medlem i FADFI. Vi är ett parti som kämpar för en sekulär republik baserad på demokratiska val och yttrandefrihet.

 
At 4:24 PM, Blogger FADFI said...

Vårat land Iran är ett land vars folk och ekonomi lider lika mycket som en döende människa. Det är nu dags att hjälpa denna döende nation innan den försvinner för gott. Vi kanske måste offra oss, ja, vi kanske måste dö för att vår döende nation skall överleva och blir frisk igen. Vår döende nation är smittad av Islam och mullor som likt en tumör satt sina klor i Iranska folket och dess nation.
Det Iranska folket måste dö för sitt land precis som fanatiska muslimer dör för sin religion. Vi har egentligen två val, att sälja vårt land till pro arabiska muslimer eller att kämpa och få tillbaka vårat Iran.

Mitt tal var sluddrigt men man blir sluddrig när man är förbannad!!!!

 
At 1:12 PM, Anonymous Anonymous said...

första problemet: idag med iranierna är att de är ett så splittrat folk. alla vill ha bort mullorna men ingen vet vad de ska sätta dit istället.man vill inte ha samma skit med andra ansikten. man vill inte att det ska komma ett till gäng pengar makt galna idioter. vi behöver bättre än mullorna o bättre än shahen. demokrati kanske?
men man vill inte göra samma misstag igen o låta maktgalna idioter komma till makten.

2. 1 av 7 är beroende av knark. många är arbteslösa. varför? jo för man kan styra ett folk som har tusen andra problem än ett lyckligt folk som kommer ifrågasätta de.

3. vi är splittrade, join forces hallå...

4. folk vet inte sina rättigheter.

5. splittrade, alla vill ha bort de men vem ska till makten?
o säg inte shahens son snälla... orka vara så okunnig.

6. alla de som älskar sitt hemland borde ta o läsa fler böcker om vad som har hänt och varför det hände, om shahen, om Mossadegh (som förövrigt verkligen älskade sitt land o det är sådan vi behöver. men CIA o shahen tog bort honom)
man måste utbilda sig. så vi vet vad som händer hur är läget o hur man kan använda det de gör mot de själva. o aldrig aldrig sluta kritisera de. vi i västerlandet måste göra våra röster hörda. vi måste alla gå samman o gå emot de.

7...eller vart ja än var... arbetslösheten.
starta företag, ge folket mer arbeten i iran så de inte fastanr i drogträsket o blir fucked up som de vill ha oss. gör något om än litet för ditt land, faktiskt försökt få folk arbeten. alla små bäckar ni vet....

 

Post a Comment

<< Home